728 x 90

خانم مریم رجوی جامعه جهانی را برای اقدام فوری برای نجات جان و سلامت زندانیان فرا می‌خواند

شورای ملی مقاومت ایران
شورای ملی مقاومت ایران

سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم شیوع کرونا در زندانها را تسریع و جان هزاران زندانی را بخطر انداخته است

گزارشات رسیده از زندانهای مختلف رژیم در ایران حاکی از آنست که ویروس کرونا در زندانهای مختلف از جمله زندان بزرگ تهران (فشافویه)، زندان اوین، زندان گوهردشت، زندان مرکزی کرج، زندان قزلحصار، زندان ارومیه، زندان شیبان اهواز و زندان کاشان شیوع پیدا کرده و بیداد می‌کند.

سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم و فقدان حداقل امکانات بهداشتی و تراکم جمعیت در زندانها شیوع این ویروس را سریع‌تر کرده و جان هزاران زندانی را به خطر انداخته است. به اعتراف کارگزاران رژیم زندانها چند برابر ظرفیت خود زندانی دارند و حتی بخشی از زندانیان در راهروها و کنار سرویسهای بهداشتی روی زمین می‌خوابند. نه تنها کمترین اقدامی برای جلوگیری از شیوع ویروس به‌عمل نیامده، بلکه زندانیان از دسترسی به ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز محروم هستند. در برخی زندانها مانند قزلحصار حتی صابون و مواد شوینده نیز وجود ندارد.

در فشافویه شمار زیادی از زندانیان به‌دلیل ابتلاء به کرونا قرنطینه شده‌اند. زندانی سیاسی امیرحسین مرادی از زندانیان قیام جزو مبتلایان است. او را ابتدا به بیمارستان منتقل کردند اما پس از یکروز مجدداً به بند برگردانده و سپس به مکان نامعلومی منتقل شد. چند هفته پیش امیر حسین به همراه دو زندانی دیگر قیام در بیدادگاههای رژیم به اعدام محکوم شدند. دو زندانی سیاسی مبتلا به بیماری کرونا در زندان شیبان اهواز به قرنطینه زندان منتقل شده‌اند و اطلاعی از آنها در دست نیست.

در زندان ارومیه حداقل یک زندانی به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخت و پنج زندانی نیز به همین خاطر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. شماری از زندانیان در زندان اوین، زندان قزلحصار و زندان کاشان به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما بدون قرنطینه در بین سایر زندانیان نگهداری می‌شوند.

خبرگزاری حکومتی ایسنا روز ۸ اسفند نوشت: «به دنبال... برخی نگرانیها از شیوع این ویروس در زندانها، ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران به قوه قضاییه پیشنهاد داد برخی زندانیان استان تهران با رعایت ضوابطی به مرخصی بروند.» متعاقباً سردژخیم ابراهیم رئیسی در یک دستورالعمل نمایشی اعلام کرد زندانیان جدید در زندانها پذیرفته نخواهد شد. اما ورود زندانیان جدید مثل سابق ادامه دارد.

خانم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت بار دیگر نسبت به شیوع کرونا در زندانهای ایران هشدار داد و از دبیرکل، شورای حقوق‌بشر و کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل ‌متحد و دیگر مراجع بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر خواست برای نجات جان و سلامت زندانیان بلادرنگ دست به کار شوند و از یک فاجعه بزرگ انسانی ممانعت کنند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۱۲اسفند ۱۳۹۸(۲مارس۲۰۲۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37639f16-badd-4e2f-8e19-d2ccdf1b1536"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات