728 x 90

دیدار و گفتگوی خانم مریم رجوی با پروفسور جان متر مدیر پروژه تلسکوپ عظیم جیمز وب

دیدار و گفتگوی خانم مریم رجوی با پروفسور جان متر
دیدار و گفتگوی خانم مریم رجوی با پروفسور جان متر

پروفسور جان متر، برنده جایزه نوبل فیزیک و یکی از بزرگترین فیزیکدانان جهان است که در سال۲۰۰۷ توسط مجله تایم، به‌عنوان یکی از ۱۰۰شخصیت تأثیرگذار جهان معرفی شد.

پرفسور متر مدیر و دانشمند ارشد پروژه عظیم تلسکوپ جیمز وب، بزرگترین تلسکوپ جهان است که پس از پرتاب به فضا اخیراً به موفقیت‌های بزرگی دست یافت و تصاویر ارسالی آن در صدر خبرهای علمی جهان قرار گرفت.

جان متر در شمار نخستین برندگان جایزه نوبل بود که یک هفته پس از کشتار مجاهدین توسط مزدوران خامنه‌ای در عراق در ۶ و ۷مرداد سال۱۳۸۸، ضمن محکوم کردن این حمله وحشیانه، از مجاهدان اشرف و مقاومت ایران حمایت کرد و از آن پس بارها نامه‌ها و بیانیه‌های مشترک برندگان جایزه نوبل در حمایت از مقاومت و مجاهدین را امضا کرده است.
مریم رجوی، در گفتگو با پروفسور جان متر، او را در جریان قیام سراسری مردم ایران و آمار شهیدان و دستگیر شدگان و سرکوب وحشیانه رژیم آخوندها قرار داد و ضمن ارج گذاری به مقام علمی و خدمات ارزنده او به اعتلای دانش بشری، از حمایت‌های مستمر وی از مقاومت مردم ایران به‌ویژه دفاع از مجاهدان اشرفی، در حالی‌که در معرض بیشترین خطر و تهدید قرار داشتند، تشکر کرد.

پروفسور جان متر با اشاره به سال‌ها رابطه‌اش با مقاومت ایران تأکید کرد «من با خودم گفتم که من هر چه می‌توانم باید انجام دهم و شکی نداشتم که این یک هدف والاست»

وی با اشاره به طرح ده ماده‌یی مریم رجوی برای آینده ایران گفت: «من امروز دوباره این طرح را خواندم و فکر می‌کنم که دقیقاً همین مورد نیاز است ما به برابری جنسیتی نیاز داریم. ما باید از دست جنایتکاران رها شویم. نباید یک سازمان تروریستی کنترل تمامیت یک دولت و یک کشور را در دست داشته باشد. چرا آنها باید بتوانند درباره همه چیز به مردم بگویند که چه کار باید بکنند. آنها جنایتکارند. طرح این است که آنها را با یک سازمان در دسترس جایگزین کرد که به همه ایرانیان امکان بدهد که بتوانند با هم در صلح و خوشبختی زندگی کنند. لذا این طرح خوبی‌است.

در پاسخ به سؤال خانم رجوی در مورد دست‌آوردهای تلسکوپ جیمز وب، پروفسور جان متر گفت: «ما به طرز شگفت‌انگیزی از دست‌آوردهای تلسکوپ هیجان‌زده شده‌ایم و بسیار خرسندیم. بسیاری از چیزهایی را که قبلاً نمی‌دانستیم به ما نشان داده است و بسیار مایه شگفتی ما شده است. یکی از سؤالاتی که ما همیشه داشتیم این بود که بتوانیم تصویر و یا شبحی از کهکشانهایی که در این کیهان مستمراً در حال انبساط‌اند پیدا کنیم و این‌که چه موقع اتفاق افتاده‌اند و چگونه. جواب این سؤال را ما از تلسکوپ هابل نتوانستیم بگیریم. ولی وقتی با این تلسکوپ این جواب‌ها را گرفتیم، برایمان جالب بود و بسیار متفاوت با آن چیزی که انتظارش را داشتیم. این برای اخترشناسان یک چالش بسیار ماهرانه بود که به این سؤال پاسخ دهند. هم‌چنین ما با این تلسکوپ توانستیم بعضی سیارات را که برگرد ستارگان نزدیکشان می‌چرخند و قبلاً به آنها دسترسی نداشتیم شناسایی کنیم در این سیارات، اتمسفر و هوا وجود دارد. و ما امیدواریم که جواب این اطلاعات جدید را طی چند هفته یا چند ماه آینده پیدا کنیم.

مریم رجوی در دیدار با پروفسور متر گفت: این بسیار ارزشمند است که شما به‌عنوان یک محقق و دانشمند با دست‌آوردهای بزرگی نظیر تلسکوپ جیمز وب، انتخاب کردید که از یک جنبش مقاومت و ارزش‌های آن از جمله فداکاری و آزادی دفاع کنید. امیدوارم که انتخاب مهم شما، الگو و سرمشقی، نه تنها برای دانشمندان و نخبگان بلکه برای سیاستمداران باشد.

وی هم‌چنین تأکید کرد:
چیزی که جهان را شگفت‌زده کرده مقاومت و شجاعت مردم ایران به‌ویژه زنان میهن ما در قیام و مقاومت در برابر یکی از وحشی‌ترین دیکتاتوریهای معاصر است.
از همان اوایل حکومت آخوندها، زنان در صفوف مقدم مبارزه با این رژیم قرار گرفتند و در این راه، بسیاری از آنها شکنجه و اعدام شدند. بخش بزرگی از ۱۲۰هزار شهید مقاومت ایران، زنان و دختران جوان هستند. زنان ایران به‌خوبی می‌دانند که تا وقتی این رژیم زن‌ستیر و ضدبشری در قدرت باشد، نه حقوق آنها و نه حقوق و آزادی‌های مردم ایران، دست یافتنی نیست.

پروفسور متر گفت: من حمایت بسیار قوی خود را از آزادی زندانیان شما اعلام می‌کنم هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها بهر دلیلی شکنجه شوند. رژیم نباید مردم را شکنجه کند. این ضدبشری و دیوانگی و شیطانی است. این بر‌خلاف ایده‌آل‌های نوع بشر است آنها نباید اینکار را بکنند هیچکس نباید اینکار را بکند. بنابراین من از همه زندانیانی که به‌خاطر حمایت‌شان از انقلاب زندانی شده‌اند قویاً حمایت می‌کنم.

پروفسور متر گفت پیام من برای مردم ایران صبر و شجاعت است. می‌دانم که وضعیت شما دشوار است و کشور شما در حاکمیت یک دیکتاتور جنایتکار است اما تنها یک راه وجود دارد این‌که به مقاومت خود آن‌طور که نیاز است، به‌طور علنی ادامه دهید. من برای شما بهترین آرزوها را دارم.
وی ضمن تشکر از این دیدار تأکید کرد دیدن و صحبت‌کردن با شما مایه خوشوقتی است. مایلم قوی‌ترین حمایت‌های خودم را از مقاومت ایران و دولت آینده که بر اساس یک پروسه دمکراتیک با طرح ده ماده‌یی شما ایجاد خواهد شد، اعلام کنم.

برگرفته از سایت مریم رجوی

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/237052a4-8439-4e0f-9ad7-9bc27fcdbc14"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات