728 x 90

گاردین: ابراهیم رئیسی عضو کمیته مرگ در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷)

آخوند جلاد ابراهیم رئیسی
آخوند جلاد ابراهیم رئیسی

گاردین روز ۲۹خرداد در مقاله‌یی درباره پرونده تاریک رئیسی جلاد۶۷ نوشت: اگر جو بایدن فکر کند ولادیمیر پوتین سزاوار است که قاتل خوانده شود، توصیف او از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ۶۰ساله انتخاب شده رژیم ایران، احتمالاً غیرقابل چاپ است.

رئیسی، جوانترین عضو کمیته مرگ تهران در سال۱۹۸۸ بود.

هنگامی که او رئیس قوه قضاییه بود، شغل شلاق و اعدام رونق گرفت، اما بسیاری، این انتخابات را به‌عنوان صحنه‌ای برای رهبر شدن وی در هنگام مرگ خامنه‌ای می‌دانند.

رئیسی هنگام کشتارها ۲۸ساله بود معاون دادستان تهران که در کمیته مرگ مرتضی اشراقی، دادستان ارشد تهران نیز حضور داشت.

کمیته با دستور ولی‌فقیه وقت، آیت‌الله خمینی بیمار و با پایان یافتن جنگ با عراق با یک آتش‌بس، موافقت کرد که اعضای زندانی شده مقاومت مجاهدین خلق (MEK) را حذف کند.

هر کسی که از حمایت خود از مجاهدین خلق دست برنداشت محکوم شد.

مقیاس این قصابی در گزارشی ۱۳۰صفحه‌ای که توسط وکیل حقوق‌بشر مستقر در لندن، جفری رابرتسون نوشته شده، آورده شده است.

آنها را در دسته‌های ۴نفری از جراثقال یا در گروه‌های ۶نفره با طناب در جلوی صحنه به سالن اجتماعات آویزان کرده بودند. سایرین را شبانه بیرون آوردند و به جوخه‌های اعدام سپردند.

نقش رئیسی به‌عنوان جوانترین عضو کمیته مورد اختلاف است. وی در یک سخنرانی در ماه مه ۲۰۱۸، تأیید کرد که در جلسه ۱۵اوت ۱۹۸۸ هنگامی که آیت‌الله حسینعلی منتظری از کمیته خواست تا از این کارش انصراف دهد، حضور داشت، اما افزود: "در دوره [مورد نظر]، من رئیس دادگاه نبودم. رئیس دادگاه احکام را صادر می‌کند در حالی که دادستان نماینده مردم است."

در آن جلسه بود که منتظری گفت: "من معتقدم این بزرگترین جنایتی است که در جمهوری اسلامی از انقلاب [۱۹۷۹] مرتکب شده است و تاریخ ما را به‌خاطر آن محکوم خواهد کرد... تاریخ شما را به‌عنوان یک جنایتکار ثبت خواهد کرد. "...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8e4f30d4-e674-4990-b56d-655458613ae6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات